Hogy találjunk fiatal muzeológusokat? - három felmérés tanulságai - HR 3.

A Magyar Természettudományi Múzeumban augusztus 24-én tartott előadásomon a HR jelentőségéről beszéltem (erről itt írtam), és három témát jártam körül, miután a konferencián Kassai Hajnal főosztályvezető asszony részéről is elhangzott, hogy "rendkívüli az emberi erőforrás hiány". Arra is van adatunk, hogy a kilépők kétharmada a 45 évnél fiatalabbak köréből kerül ki, és hogy a 20-35 éves korosztály belépési aránya pusztán 4%-kal nagyobb mint kilépési aránya, azaz a szakma nem tud igazán megújulni. Ugyanígy kezdtem a kilépési motivációkról szóló írásomat, de ezúttal a belépési motivációkról írok három felmérés eredményein keresztül. A három kutatás a bejegyzés végén elérhető. 

TANULSÁG 1. - a múzeum presztízsét építeni szükséges

A konferencia hallgatóságát megkérdeztem arról, hogy nekik mi volt az elsődleges motivációjuk a jelenlegi szervezetüknél való elköteleződésben. Magasan a szakmai munka, kiteljesedés, a szakmai kihívás kapta a legtöbb említést, emellett még szerepelt az értékteremtés lehetősége, a kreatív, inspiráló munka, a kollegiális közeg, a társadalmi stabilitás is, de megjelent a kényszer, a munkanélküliség is. A Múzeumi Kilépő tavalyi felmérésének a kezdeti motivációra vonatkozó kérdésében szintén kirajzolódik egy álomszerű világ (ld. alábbi ábra), ahogy az egyik kitöltő megfogalmazta: "Varázslatos világnak tartottam, ahol dolgozhatok egy jó ügyért..” 

Mindezek alapján kijelenthető, hogy a múzeum továbbra is egy ügy, egy jó ügy az itt dolgozók számára, és erre lehet és érdemes építeni.

Nem véletlenül került elő a Múzeumok Ma 2020 kutatás során olyan sokszor a múzeumi presztízs kérdése. Fontosnak tartom hangsúlyozni, hogy a múzeum presztízsének alakulása minden múzeumi munkatárs, minden múzeumi középvezető és felsővezető közös felelőssége, mindannyian képesek tenni érte (ahogy ellene is).

A fiatalok körében végzett felmérés szerint az elhelyezkedésnél kiemelt szempont a szervezet és a pozíció megbecsültsége. Ugyanakkor összesen "csak" 49 szervezetet nevesítenek mint lehetséges jövőbeli munkahelyet, ebből 7 vidéki szervezet és 5 külföldi szervezet, 75%-ban budapesti múzeumokat említenek. Ebből is jól látszik, hogy kevés múzeum ismert elég jól munkahelyként a potenciális munkavállalói körben, és ez a vidéki szervezetek esetében még kedvezőtlenebb. Szerintem itt még bőven van mit tenni. Dehát mivel is menne oda egy múzeum egy állásbörzére, ha se HR-s, se végiggondolt utánpótlásnevelési terv nincs a háznál. Érdemes visszalapozni erre a bejegyzésre.

TANULSÁG 2. - gondolkodjunk tágabb perspektívában a fiatalokról: ismerkedjünk meg velük az alkalmazás előtt és kínáljunk előrelépési lehetőségeket!

A fiatal pályakezdők körében végzett felmérés szerint a közszférában, kulturális területen, 2021-ben vagy a következő években elhelyezkedni kívánó 48 válaszadónktól kapott információk alapján a fizetést is megelőzik az előrelépési és fejlődési lehetőségek. Nem mellékes, hogy a Z-generációs pályakezdők körében kiemelkedik az önmegvalósítás igénye, és rutinosan önkénteskednek. Ilyen ziccert kár volna kihagyni, főleg idén, az Önkéntesség Magyarországi Évében (az Önkéntes Központ Alapítvánnyal november 18-19-én tartunk önkéntes menedzsment képzést). Az önkénteskedés mellett gyakornoki program kialakítása is nyújthat remek lehetőséget az energikus fiatalok behálózásához.


TANULSÁG 3. - átgondolt bérstruktúrára van szükség!

A felmérés alapján konkrét fizetési igényt is tudunk mondani: a nettó fizetés alsó határát illetően a válaszok átlaga 203.100 Ft, míg a kulturális területen közszférában elhelyezkedni kívánók esetében az átlag 196.700 Ft. Azaz a múzeumi pályára készülők körében a fizetési igény alacsonyabb. Ezt fontos tudni, ám nem érdemes túl sokat remélni ettől a különbségtől, hacsak nincs tervünk a rövidtávú béremelésre, ugyanis a felmérésből az is kiderül, hogy 3-5 éven belül, a családi helyzet alakulásával a fizetés mértéke feltehetően nagyobb szerepet játszik majd a pályán maradásban.

Ezeket az adatokat érdemes összevetnünk a régvolt közalkalmazotti bértábla legfelső kategóriájával, J17-es kategóriában bruttó 321.746 Ft (213.961 Ft nettó) bérről beszélhettünk. A KSH adatok szerint 2021. márciusában a legalább öt fős vállalkozások, költségvetési intézmények és nonprofit szervezetek esetében a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 435.166 Ft, (nettó 289.386 Ft), miközben Magyarországon a jelenlegi minimálbér 167.400 Ft. 

Az is tudható különféle generációs kutatásokból, hogy a Z-generációnak kiemelten fontos a fizetés mértéke.

Egy szó mint száz, ismét visszakanyarodunk a bérhez, de hadd tegyem rendszerbe a bérkérdést:

  • szükséges egy benchmarking, ami által a vezetőnek rálátása lesz a hasonló munkakörökben más szervezeteknél elérhető bérekre
  • szükséges egy átlátható bérstruktúra (olyan csodás a UK-ben készült Salary Guidleines anyag!), amelyben a fizetési sávok/kategóriák közötti váltás feltételei rögzítettek, az előrelépés időtávja tervezhető és kielégítő választ nyújt az élethelyzet alakulására
  • ahol a bér alakulása az elvárt teljesítményhez, és ezáltal a szervezeti működés hatékonyságához is kapcsolódik
  • nem utolsó sorban pedig tekintsük át mindazon egyéb béren kívüli lehetőségeket, amelyek exkluzívak a szervezetünkben - a mindennapos kiállításnézés, a home office rugalmassága, a cafeteria - nézzünk magunkra friss szemmel: számtalan kreatív lehetőség van
TANULSÁG 4. - építsünk a fiatalokat befogadó, jól hasznosító rendszereket!

HR-s alapkérdés, hogy hogyan választjuk ki, szocializáljuk, majd fejlesztjük az újonnan érkezőket. A mai múzeumi gyakorlatban ezekre leginkább esetleges megoldások vannak, mint jól átgondolt, a lépéseket előre leíró kiválasztási, onboarding és képzési programok. 

Az onboarding erénye, ha ahelyett, hogy egy halom szabályzattal és szabállyal árasztja el a fiatalokat, pontosan követhető lépéssor mentén vezeti be az újoncot a szervezetbe. Nem mellékes, hogy mit és kitől hall az újonc, milyen mintákat lát (és ezek összhangban vannak-e a hirdetett elvekkel). Ekkor úgy viselkedik a bármilyenkorú új belépő, mint egy szivacs, ami itt megérkezik információként, azt később nehéz felülírni, és jegyezzük meg, hogy a kommunikáció nagyobb része nem szavak által érkezik.


Ha támogatást szeretnél a fiatalok elérésében, kiválasztásában, a szervezetbe való bevezetésében és a bérstruktúra átgondolásában, fordulj hozzám bizalommal: info@muzeumod.hu

A hivatkozott kutatások publikációi és eredményei itt érhetőek el:

Megjegyzések

LEGTÖBBET OLVASOTT

A múzeumi kilépések fő okai – Múzeumi Kilépő elemzés részlet

Mit kívánnak a munkatársak?

Párbeszédben - Van-e és mi az értelme ennek a sorozatnak?

Mit tehetek múzeumi vezetőként a munkatársak megtartásáért? - három tanulság az elmúlt évek felmérései alapján - HR 4.