Összejöttünk és ezt üzenjük

Összejövünk - a múzeumi világ szereplői címmel április 7-én online beszélgetést szerveztünk az érintetti mátrixot körbejáró blogsorozatunk következő lépéseként. A múzeumi világ öt különböző területének képviselői ültek le Zoom-ban egy virtuális asztalhoz, hogy a múzeumokkal kapcsolatos saját véleményüket és tapasztalataikat elmondják. A beszélgetőtársak sokféle háttere lehetőséget adott egy nyitott, gondolkozásra ösztönző eseményre. A közel 30 résztvevő a beszélgetés végén így ítélte meg a hallottakat, melyről alább írunk.



A beszélgetés keretezéseként elmondtuk, hogy eltérő élethelyzetből, eltérő meglátással, eltérő véleményekkel gyűltünk össze beszélgetni, nem pedig meggyőzni egymást, sokkal inkább azonban inspirálni, különböző meglátásainkat megosztani. A résztvevőktől a regisztráció során megadott előzetes elvárások megerősítették bennünk, hogy ne egy igazságot keressünk, hanem nyílt beszélgetést indítsunk. A résztvevők így fogalmazták előzetesen, hogy mit várnak a beszélgetéstől:
  • “klassz, karakán kérdésfeltevéseket és őszinte válaszokat”
  • “Egy kicsit új szemléletet, olyan múzeumi eseményt, ahol nem a “dícsérgessük egymást elvtársak abból baj nem lehet” elv érvényesül.”
  • “Mennyiben látják lehetőségét annak, hogy a múzeumi kollektívákon belül a merev, hagyományos, tekintély alapú struktúrák hierarchikus működési rendje oldódjon ..? Várható-e az "emberségesebb" működés a továbbiakban a kollégák között - és a látogatók igényeinek figyelembe vételében?”
Beszélgetésünk szereplői indításként elhelyezték magukat az alábbi mátrixban, és bemutatkoztak azon kérdések mentén, hogy mi a legutóbbi múzeumlátogatói élményük, és hogy mi ragadta meg őket az érintetti mátrixról szóló sorozatunkban.



Olyan izgalmas gondolatok hangzottak el, mint
  • "kapirga nap, ami feladatszintű emberi kapcsolódásra ad lehetőséget",
  • "a múzeum nem válasz, a múzeum kérdés",
  • "a múzeum mint a demokratizációt segítő intézmény",
  • "látogatóként, laikusként mit gondolok, hogy mi egy múzeum feladata",
  • "szeretnék élménygazdagon hazajönni a múzeumból",
  • "annyi mindent adhat a múzeum az egyénnek és a társadalomnak",
  • "utólag le tudunk-e ülni átbeszélni, hogy mi az, amit jól csináltunk és mi az, amit legközelebb másként csinálnánk",
  • "a múzeumoknak sokkal nagyobb figyelmet kéne fordítani arra, hogy az odaérkező látogatókat megkérdezze a múzeumról alkotott véleményéről",
  • "a probléma a legtöbb esetben a múzeumok hierarchikus szervezeti struktúrájára vezethető vissza",
  • a "kreatív látogatóorientáltság még nagyon fejlesztendő".

A beszélgetés után küldött kérdőívünkben a hallgatók az alábbi gondolatokat emelték ki, mint számukra a leghasznosabbakat:




A beszélgetés későbbi szakaszában feltettük beszélgetőpartnereinknek és magunknak is a kérdést, hogy onnan, ahol az érintetti mátrixban elhelyezkednek, mit üzennek a múzeumi munkatársaknak és/vagy vezetőknek. Ezek a válaszok születtek:
  • merjünk kérdezni, viszont hallgassuk is meg a válaszokat
  • valami más, vagy ugyanaz valahogy máshogy, újragondolás
  • sikerüljön elérni a szervezeti struktúra változtatást, komplex együttműködést
  • többet kérdezzenek a múzeumokban
  • beszélgessetek egymással, velünk és vegyétek a beszélgetést komolyan
A hallgatóságot arról kérdeztük, hogy a beszélgetés hatására mit csinálnak majd másként.

Az anonim válaszokat Mentin fogadtuk. Számunkra az alábbiak jól tükrözik azt, hogy eltérő tapasztalatokkal vagyunk jelen a múzeumok életében, és hogy inspirálhatjuk egymást. Hiszünk abban, hogy mindannyian tehetünk egy lépést afelé, hogy a múzeumi világ hatékonyabban, eredményesebben, jobban működjön.

Köszönjük még egyszer a részvételt Havasi-Köhler Szilviának, Sári Zsoltnak, Várhegyi Attilának és a hallgatóság visszajelzéseit.

Ha meghallgatnád a teljes beszélgetést, itt teheted meg.

Izabella és Ágnes









Megjegyzések

LEGTÖBBET OLVASOTT

A múzeumi kilépések fő okai – Múzeumi Kilépő elemzés részlet

Mit kívánnak a munkatársak?

Párbeszédben - Van-e és mi az értelme ennek a sorozatnak?

Mit tehetek múzeumi vezetőként a munkatársak megtartásáért? - három tanulság az elmúlt évek felmérései alapján - HR 4.